Právě si prohlížíte KAROTENOIDY – JAKÝ VÝZNAM MAJÍ PRO NAŠE ZDRAVÍ? 

KAROTENOIDY – JAKÝ VÝZNAM MAJÍ PRO NAŠE ZDRAVÍ? 

Karotenoidy jsou přírodní, fotosyntetická barviva, která zodpovídají za barevnost ovoce a zeleniny.  Jejich zásadní přínos spočívá v ANTIOXIDAČNÍM PŮSOBENÍ. To znamená, že chrání buňky před poškozením nestabilními molekulami kyslíku, tzv. volnými radikály. Karotenoidů je mnoho a jsou si podobné, důležité je, že každý z nich specificky působí na určitou tkáň.

Kde nám karotenoidy pomáhají?

  • Poskytují ochranu před chorobami srdce.
  • Zvyšují celkovou imunitu.
  • Zpomalují vývoj makulární degenerace (Jedná se o nejzávažnější onemocnění sítnice u starších lidí. Při včasné diagnostice a léčbě lze zabránit ztrátě zraku.)
  • Vědci se domnívají, že všechny karotenoidy, zvláště alfa-karoten a lykopen, blokují tvorbu škodlivého cholesterolu, který může zapříčinit kardiovaskulární komplikace (nemoci srdce a cév).
  • Někteří odborníci uvádějí, že karotenoidy mohou působit preventivně proti rakovině tím, že omezí růst abnormálních buněk, ale to je ještě ve stádiu klinického zkoumání.
  • Karotenoidy lutein a zeaxantin podporují ostré vidění absorpcí škodlivých ultrafialových paprsků neutralizováním volných radikálů na oční sítnici.
Vyšší dávky karotenoidů se nemají podávat v těhotenství.

Které karotenoidy jsou důležité pro naše zdraví

Pro naše zdraví je podstatných šest karotenoidů (vědci jich určili až několik set). Je to
1. beta karoten,
2. alfa karoten,
3. kryptoxantin,
4. lykopen,
5. lutein a
6. zeaxanthin.

Ve kterých druzích ovoce a zeleniny se vyskytují nejvíce?

  • Alfa-karoten (i beta karoten) je obsažen v mrkvi a dýni,
  • lykopen v červených plodech (ve vodním melounu, červeném grapefruitu, červeném rybízu, arónii),
  • zeaxantin je v tmavozelené zelenině, dýni a červených paprikách,
  •  kryptoxantin v mangu, pomerančích, meruňkách a broskvích a konečně
  • lutein v žlutočervené a zelené zelenině (například špenátu), žlutočerveném ovoci a ve vajíčkách.
Ideální by byla v přírodním přípravku jejich společná kombinace.

Jako praktickou poznámku je možné uvést, že karotenoidové doplňky je třeba užívat s potravou obsahující malé množství tuku, který pomáhá organismu karotenoidy lépe vstřebávat.
Rozdělíte-li celkové množství na dvě dílčí dávky, vstřebá jich tělo více.

Jde zjistit, zda mám dostatek karotenoidů v těle?

Množství karotenoidů se dá dnes už jednoduše, neinvazivně a velmi rychle měřit. Během pár sekund víte, jak na tom jste, a tak můžete efektivněji pracovat na svém zdraví. A to díky REZONANČNÍ RAMANOVY SPEKTROSKOPII, která získala nobelovu cenu. Tato technologie je dostupná i nám v úžasném a jedinečném přístroji – BIOFOTONICKÉM SCANERU.

Pokud máte o měření zájem, napište mi na JOY@JANAOHANKOVA.CZ.

Jana Ohanková

Pomáhám lidem spojit se s tím, co jim dodává energii, radost a klid do života, s jejich léčivými zdroji. Jsem autorkou projektu SÍLA LÉČIVÝCH ZDROJŮ, terapeutka craniosakralní biodynamiky a Somatic experiencing, učitelka jógy a Pilates. Můj příběh si můžete přečíst zde >>