Ověřený způsob, jak být na podzim fit

Ověřený způsob, jak být na podzim fit

Je to jen několik let, co mě pouhá informace o přicházejícím podzimu dokázala vykolejit. Představa, že budu celý podzim trávit s nemocnými dětmi doma, byla tak pravidelná, že jsme ji brala prostě jako fakt.

Načerpaná energie z léta se ve městě ztrácela rychlostí orkánu, a to negativně ovlivnilo nejenom zdraví ale i psychiku. Pocit smutku a melancholie se na podzim pravidelně stěhoval k nám domů.

Potřebovala jsem to nutně změnit. Vyzkoušela jsem, co se dalo. Plno věcí bylo účinných, většinou ale krátkodobě. Nevěděla jsem totiž jednu podstatnou věc. Podzim je spojen se snížením aktivity v přírodě! Vše se připravuje k zimnímu spánku a s energií se prostě musí šetřit. No, a my lidé, jsme také součástí přírody.

Snížení aktivity neznamená jen pasivně sedět a nic nedělat. Důležité je obrátit pozornost do sebe a vytvořit si vnitřní prostor pro regeneraci a restrukturalizaci organismuKlid, který postupně začíná ovládat přírodu, má regenerační kvalitu, obnovující rytmus a řád i pro nás.

V následujícím článku vás seznámím se vším, co se snažím v tomto období uplatňovat. Rozhodně se mi to osvědčilo a dělá to dobře i moji rodině. Zjistila jsem, že pokud jsem v harmonii s přírodou, jsem pak výkonnější, organizovaná a více se dokážu soustředit.  

Podzim, element kovu

Podle tradiční čínské medicíny patří k podzimu prvek kovu. Emoce s ním spojená je smutek, což se projevuje v dobře známé podzimní melancholické náladě. Orgány, o které bychom měli na podzim více pečovat, jsou plíce a tlusté střevo. Plíce jsou spojeny s kvalitou dýchání a správně fungující tlusté střevo odstraňuje pravidelně všechny odpady z těla.

Plíce, dech a relaxace

Náš dech ovlivňuje přímo i nepřímo všechny naše životní funkce a procesy. A tím také představuje naši schopnost přijímat život. Pokud se nedokážeme nadechnout do celého těla, nedojdeme k naplnění. Dostatečně hluboký dech dodá tělu krom kyslíku i spoustu energie, která posílí vnitřní orgány, dráhy, cévy a navíc i ochranný štít. Ten pomáhá tělu ke zvýšení odolnosti k vnějším vlivům, kterými mohou být chlad, vítr nebo vlhko. Pokud jim otevřeme jeho bránu, snadno nám způsobí nachlazení, rýmu, chřipku či závažnější onemocnění. Dech tvoří most mezi myslí a tělem. Pomůže nám, abychom dokázali žít přítomností, být bdělí v každém okamžiku. Pro naše zdraví je velice přínosné naladit se na rytmus dechu a podpořit jeho hloubku a pravidelnost.

Abychom mohli kvalitně dýchat, je důležité o svůj dech pečovat. Třeba nejprve jen tím, že si ho budeme všímat. Už samotné naladění se  na svůj dech přináší zklidnění. Pokud se budeme věnovat dechovému cvičení pravidelně, přinese nám relaxaci a uvolnění, a to jak na fyzické, tak i psychické úrovni.

Krátké dechové cvičení najdete v tomto videu:

 

Posílit dráhu plic můžete i následujícím cvikem (obr. 1)

  1. Ve stoje/sedě/ kleku srovnejte páteř.
  2. Za tělem spojte dlaně a zahákněte do sebe palce.
  3. Zhluboka se nadechněte do hrudníku a s výdechem co nejvýš zapažte.
  4. V pozici zůstaňte minimálně 3 – 5 nádechů a výdechů (můžete i déle).

Vnímejte plnost a zároveň volnost hrudníku. Harmonizujete tím dráhu plic a zároveň posilujete svou schopnost plně a radostně přijímat život.

 

 

 

Tlusté střevo

Tlusté střevo odstraňuje odpady z těla. Správná funkce napomáhá k vypouštění:

  • starých křivd, situací, ve kterých jsme se mohli zachovat jinak,
  • chyb, které jsme si uvědomili i zranění, která nám někdo způsobil.

Zácpa na fyzické úrovni je spojena s držením na úrovni psychické. Pokud se držíte starých bolestných vzpomínek, jste náchylnější k nachlazení, protože tělo si drží odpady, kterých mělo možnost se zbavit. Čím větší zátěž tělo má, tím pravděpodobnější je, že onemocní. V tomto případě by se nejspíš objevila rýma nebo zánět dutin. Držení vede k vlhkosti a hlenům, které nebudou pouze ve střevě, ale objeví se i v nosních dutinách.

Ke zlepšení vypouštěcí funkce tlustého střeva můžete zkusit cvik z obr. 2, který protahuje a zprůchodní dráhu tlustého střeva. Po ránu vám může pomoci se snazším vyprázdněním. Čím častěji si na něj vzpomenete, tím dřívější bude náprava.

obr. 2

  1. stoj na šíři pánve, chodidla jsou vodorovné a kolena lehce pokrčená (nezamčené).
  2. Prsty propleťte za zády a vytočte ven.
  3. S výdechem přejděte do rovného předklonu se záklonem hlavy a se současným zapažením.
  4. Vydržte 3-5 dechů a zpět (můžete i déle).

 

Emoční uvolnění

Podzim je, jak už jsem uvedla, spojený s emocí smutku. Ten cítíme, když je pozornost uvnitř těla, což přináší právě podzimní období. Jestliže se trápíme příliš, zatěžujeme tím plíce a tlusté střevo. Pro naše zdraví je proto důležité tuto emoci nepotlačovat, ale nechat ji proběhnout. Své emoce můžeme uvolnit stejně, jako když to děláme s dechem – zhluboka vydechujeme, aby se odplavily všechny nánosy a negativní emoce.

Při dechovém cvičení na uvolnění smutku se soustředíme na výdech, který je jednou tak dlouhý jako je nádech. Konec výdechu je veden mírnou silou, abychom vydechli vzduch i ze spodních plicních sklípků.

Většinou je smutek spojen s ukončením např. vztahu, projektu, životní fáze. Někdy je však spojen se ztrátou milované osoby/zvířete nebo něčeho cenného. V tomto případě je velice důležité smutek cítit, projít procesem truchlení, a pokud nás tato emoce zahltí, je velmi dobré se vyplakat. Se slzami se může odplavit velké množství starých nánosů. Ten opravdový pláč přichází z hloubky těla. Osvobodí se hrudník (svoboda, komunikace) i podbřišek (emoce). Je to čas, kdy vnímáme sami sebe a věnujeme se své bolesti a ztrátě. Pokud to dokážeme naplno prožít a pak pustit smutek v podobě nářků či pláče z těla ven, půjde o očistný proces. Potom můžeme vytvořit místo pro nové, které může přijít a obohatit náš život.

Podzimní strava

Nejjednodušší a nejpraktičtější způsob, jak při přechodu na podzimní období předcházet nachlazení, depresi a zažívacím obtížím jako je třeba zácpa, je jíst potraviny, které jsou místní a sezónní. Země ve své tajemné moudrosti plodí potravu, která nás během zimy zahřeje, stejně jako nám dává potravu, která nás v létě ochlazuje. To, jak se stravujeme, jednoznačně ovlivňuje naše zdraví. A proto je důležité jíst to, co nám dodává energii pro správné fungování v chladnějším období.

Podzim je období, kdy postupně upouštíme od syrové, studené stravy, jako jsou ovocné koktejly, saláty, nanuky, vodní melouny a uchylujeme se spíše k teplým polévkám. Jelikož však zima ještě nenastala, můžete stále ještě zařazovat zeleninu, která je lehká a snižuje množství hlenu –  ředkvička, zelí, žampiony, houby šitake (shiitake).

Pomalu vařená jídla jako je rýže s nakládanou zeleninou nebo polévky z fazolí, cizrny nebo dýně jsou všechno skvělé volby podzimního jídla.

Je také velmi vhodné zahrnout jídlo kyselé, protože nám energeticky pomáhá sjednotit si myšlenky, (kysané zelí, nakládaná zelenina, olivy, citron, limetka, ocet, švestky, grepy či kváskový chleba, v případě, že můžete lepek).

Podzim a radost

Zlepšete si náladu

  • pravidelným cvičením (nejvhodnější pro podzimní čas je jóga, Pilates a rychlá chůze),
  • každodenním hlubokým dýcháním a
  • prožívejte čas s přáteli nebo aktivitami, které změní vaši ponurou náladu na radostné chvilky.

Dělejte to, co vám přináší radost. Jsou to totiž vaše léčivé zdroje.

Podzim letos začal 22. září ve 22:02 h. Je to opětovné vstoupení do každodennosti. Nezapomeňte, že příležitost začít dělat něco nového je každý den. Namasté

 

 

Jana Ohanková

Pomáhám lidem spojit se s tím, co jim dodává energii, radost a klid do života, s jejich léčivými zdroji.
Jsem autorkou projektu MOJE ZDROJOVNA, terapeutka craniosakralní biodynamiky a Somatic experiencing, učitelka jógy a Pilates.
Můj příběh si můžete přečíst zde >>

Napsat komentář

Close Menu